19 June 2017

အေရွ႕ေတာင္အာရွ မူဆလင္ နယ္စြန္ ျပႆနာ - [ေဒါက္တာ ေအးခ်မ္း]



ဒီျပႆနာသံုးရပ္ရဲ႕ သမိုင္းေနာက္ခံကို ကၽြန္ေတာ္ အဂၤလိပ္လို စာတမ္း တစ္ေစာင္ေရးၿပီး ထုတ္ဖူးတယ္ ။ ဖိလစ္ပိုင္ေတာင္ပိုင္း မင္ဒါနာအို ကၽြန္းေတာင္ဘက္က အစၥလာမ္ ဘာသာ၀င္ မို႐ို လူမ်ဳိးေတြ ေနထိုင္တဲ့ ေန ရာရယ္၊ ထိုင္းေတာင္ပိုင္း က ပတာနီ၊ နာရာသီ၀တ္ နဲ႔ ယာလာ ဆိုတဲ့ အစၥလာမ္ ဘာသာ၀င္ မေလးလူမ်ဳိးေတြေနတဲ့ နယ္သံုးနယ္ရယ္၊ ျမန္မာႏိုင္ငံ ရခိုင္ျပည္နယ္က ဘဂၤါလီ လူမ်ဳိးေတြ ၀င္ေရာက္ေနထိုင္ၾကတဲ့ ေမယု နယ္ျခားေဒသေခၚ ဘူးသီးေတာင္ နဲ႔ ေမာင္ေတာၿမိဳ႕နယ္ေတြကို ႏိႈင္းယွဥ္ၿပီးေရးခဲ့တာပါ။ 

ဒီေနရာေတြကို ကၽြန္ေတာ္က အဂၤလိပ္လို “Muslim Enclaves” လို႔ ေခၚလိုက္တယ္။ အခုျမန္မာလို ေရးတဲ့အခါ အစားထိုးဖို႔ ေ၀ါဟာရ ရွာမေတြ႕တာနဲ႔ 'နယ္စြန္' ဆိုတဲ့ စကားကိုပဲ သံုးလိုက္ပါတယ္။ အေရွ႕ေတာင္အာရွအေရးကို ေလ့လာၾကတဲ့ ပညာရွင္ အေတာ္မ်ားမ်ားဟာ ဒီနယ္ သံုးနယ္ကို တစ္သေဘာတည္း ထား ၿပီး ႏိႈင္းယွဥ္ေလ့ရိွၾကတယ္။ 

တစ္ကယ္ေတာ့ သမိုင္းနဲ႔ ယဥ္ေက်းမႈ ေနာက္ခံ မတူၾကဘူးဆိုတာ သေဘာေပါက္ဖို႔ လိုပါလိမ့္မယ္။ ဒီျပႆနာကို ေဆြးေႏြးမယ္ ဆိုရင္ အေရွ႕ေတာင္အာရွ က စုမားၾတား အစၥလာမ္ဘာသာ ရဲ႕သမိုင္းကို အက်ဥ္းေလာက္သိထားဖို႔လိုမယ္။

အေရွ႕ေတာင္အာရွ မွာ အစၥလာမ္ဘာသာ ဟာ ဂီ်ဟဒ္ေခၚ ဘာသာေရး စစ္ပဲြေၾကာင့္ ပံ်႕ႏံွ႔လာခဲ့ျခင္း မဟုတ္ပါ။ ကုန္သြယ္မႈနဲ႔ အတူ ပံ်႕ႏံွ႔ လာခဲ့ျခင္းျဖစ္ပါတယ္။ အေရွ႕ေတာင္ အာရွမွာ အစၥလာမ္ ဘာသာ အေစာဆံုး အျမစ္တြယ္ ခဲ့တာက စုမားၾတားကၽြန္း ေျမာက္ဘက္ အစြန္က ပါဆိုင္း (Pasai) နဲ႔ ပါလက္ (Palak) ဆိုတဲ့ နယ္ေတြပါ။ 


အိႏၵိယျပည္ ဂူဂ်ရက္ နယ္သား မူဆလင္ ကုန္သည္ေတြက ဒီနယ္နွစ္နယ္က အုပ္ခ်ဳပ္သူ မင္းေတြကို သာ သနာျပဳၿပီး အစၥလာမ္ ဘာသာထဲ သြတ္သြင္းႏိုင္ခဲ့တယ္။ အုပ္ခ်ဳပ္သူရဲ႕ ၾသဇာေၾကာင့္ အုပ္ခ်ဳပ္ခံေတြလည္း ဘာသာ ကူးေျပာင္းလာၾကတယ္။ စူမားၾတားကၽြန္းလံုးသာ မက အႏွစ္တရာေလာက္ အတြင္းမွာ မေလး ကၽြန္းဆြယ္၊ ဂ်ားဗား ကၽြန္း တို႔ကိုပါ ပံ်႕ႏံွ႔သြားတယ္။ 

စူမားၾတားမွာ အစၥလာမ္သာသနာ အျမစ္တြယ္ပံုကို အဲဒီ ကၽြန္းမွာ ဥေရာပကို ၿပန္ဖို႔ သေဘၤာေစာင့္ေနတဲ့ မာကိုပိုလို က သူ ခရီးသြားမွတ္တမ္းမွာ မွတ္တမ္း တင္သြားပါတယ္။ မာကိုပိုလို ဟာ တ႐ုတ္ျပည္ကေန ဒီကၽြန္းေပၚကို ေအဒီ ၁၂၉၃ ခုႏွစ္မွာ ေရာက္လာပါတယ္။ အစၥလာမ္ဘာသာဟာ ၁၄ နဲ႔ ၁၅ ရာစု အတြင္းမွာပဲ အေရွ႕ေတာင္အာရွကို ပံ်႕ႏံွ႔သြားလိုက္တာ စပိန္ေတြ ဖိလစ္ပိုင္မွာ ကိုလိုနီမထူေထာင္ခင္မွာဘဲ မင္ဒါနာအိုေတာင္ပိုင္းအထိ ပံ်႕ႏံွ႔ေနပါၿပီ။ 

စပိန္ေတြေရာက္လာေတာ့ ဒီလူေတြက မူဆလင္ေတြပဲ ဆိုၿပီး ခ႐ူးဆိစ္ စစ္ပဲြတုန္းက အာရပ္ေတြကို ဥေရာပ တိုက္သားေတြက ေခၚသလို မူးရ္ (Moor) လို႔ ေခၚရာက မို႐ို ဆိုတာျဖစ္လာတာပါ။ စပိန္ေတြက ဖိလစ္ ပိုင္ မွာ ဘရင္ဂီ် ဘာသာကို သာသနာျပဳ တယ္။ မူစလင္ မျဖစ္ေသးတဲ့ တိုင္းရင္းသားေတြ အားလံုး ခရစ္ယာန္ျဖစ္လာေတာ့ သူတို႔က မူဆလင္ လူနည္းစုအျဖစ္ က်န္ခဲ့တာပါပဲ။
စပိန္ ကိုလိုနီဘ၀ ကတည္းက မို႐ိုေတြဟာ ခရစ္ယာန္ ဘာသာ၀င္ေတြ ႀကီးစိုးတဲ့ ဖိလစ္ပိုင္နိုင္ငံက ခဲြထြက္ဖို႔ ႀကိဳး ပမ္းလာခဲ့ၾကတာပါ။ အေရွ႕အလယ္ပိုင္းက အစြန္းေရာက္ အစၥလာမ္မစ္လႈပ္ရွားမႈေတြနဲ႔ ခိ်တ္ဆက္ထားၾကပါတယ္။ အခုမင္ဒါနာအိုကၽြန္း မာရာ၀ီၿမိဳ႕မွာ အခိုင္အမာေနရာ ယူထားၾကတာကို ဖိလစ္ပိုင္ တပ္ေတြက အင္အားသံုးၿပီး ေခ်မႈန္းေနရတယ္။ 

သမၼတဒူတာေတး က ဖိလစ္ပိုင္ တပ္သားေတြကို ေမလ ၂၆ ရက္ေန႔က မိန္႔ခြန္းေျပာရာမွာ မင္းတို ႔မိန္းမ သံုးေယာက္ အထိ မုဒိမ္းက်င့္လို႔ ရတယ္။ ျပႆနာ တက္ရင္ ငါက က်င့္တယ္လို႔ေျပာၿပီး ငါေထာင္က်ခံလိုက္မယ္လို႔ ေနာက္သလို လိုေျပာသြားတာကိုၾကည့္ရင္ ဒီစစ္ကို ျဖစ္တဲ့နည္းနဲ႔ ႏိုင္ေအာင္တိုက္ရမယ္လို႔ ေျပာလိုက္တာပါပဲ။ 

ႏိုင္ငံေတာင္ပိုင္းမွာ စစ္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးေၾကညာ ထားတယ္။ စစ္သားေတြကို အျပည့္အ၀ ေထာက္ပံ့သြားမယ္လို႔ ကတိျပဳတယ္။ မင္းတို႔ လုပ္စရာရိွတာ မင္းတို႔ လုပ္ၾက၊ ျပႆနာေတြ အားလံုးငါရွင္းမယ္ ဆိုၿပီး လူမိုက္စကား လည္း ေျပာလိုက္ေသးတယ္။ တစ္ဖက္ ကလည္း ညိႇႏိႈင္းေဆြးေႏြးဖို႔ ျပင္ဆင္ထားတယ္။ ဒါေပ မဲ့ စစ္ေသြးၾကြေတြက ဖမ္းထားတဲ့ ဓားစာခံေတြကို လႊတ္မေပးရင္ ေတာ့ ဘယ္လိုမွအေပးအယူလုပ္လို႔ မရႏိုင္ပါဘူး။



ထိုင္းေတာင္ပိုင္းက နယ္သံုးနယ္ ကိုေတာ့ ပတာနီ (Pattani) လို႔ပဲေပါင္းၿပီး ေခၚၾကပါတယ္။ ဒီနယ္ေတြဟာ ေရွးပေ၀သဏီ ကတည္းက မေလး လူမ်ဳိးေတြေနထိုင္ၿပီး မေလးဘု ရင္ေတြ အုပ္ခ်ဳပ္ခဲ့တဲ့ နယ္ေတြပါ။ ၁၇၈၅ ခုႏွစ္ ဘန္ေကာက္မွာ နန္းစိုက္တဲ့ရတနာကြန္ဆင္မင္းေတြက မေလးနယ္ေတြကို သိမ္း ပိုက္ရာက ပဏၰာဆက္နယ္ေတြ ျဖစ္လာတယ္။ 

ဟိုတုန္းကေတာ့ အခိ်န္က်ရင္ ပဏၰာေတာ္ဆက္ အဖဲြ႕ကို ေစလႊတ္လိုက္႐ံုပါပဲ။ ဒါေပမဲ့ အဂၤလိပ္ရဲ႕ အုပ္ထိန္းခံ ကိုလိုနီျဖစ္တဲ့ မေလးကၽြန္းဆြယ္က အုပ္ခ်ဳပ္သူေတြဟာ ရာဇာ (Raja) ဆိုတဲ့ဘုရင္အဆင့္က ေလ်ာ့က်မသြားဘူး။ သူတို႔အုပ္ခ်ဳပ္တဲ့ နယ္ေျမေတြကိုလည္း မင္းနိုင္ငံ (Sultanate) အျဖစ္ အသိအမွတ္ျပဳတယ္။

အေဆာင္အေယာင္ေတြ၊ စည္းစိမ္ေတြလည္း နဂိုအတိုင္း ဆိုေတာ့ အဂၤလိပ္ အုပ္ထိန္းခံ စနစ္ကို မဆန္႔က်င္ ၾကဘူး။ ၁၉၀၉ ခုႏွစ္မွာ အဂၤလိပ္နဲ႔ ထိုင္းသေဘာတူစာခ်ဳပ္အရ ပတာနီနဲ႔အတူ ထိုင္းအုပ္စိုးမႈေအာက္ကို ေရာက္ေနၾကတဲ့ ေတာင္ဘက္က ထရန္ဂႏူ၊ ေကဒါ၊ ေကလန္တန္ စတဲ့နယ္ေတြကို အဂၤလိပ္အုပ္ထိန္းမႈ ေအာက္ကိုလဲႊေပးလိုက္ေတာ့ ပတာနီမေလးေတြဟာ သူတို႔လည္း ဒီလိုျဖစ္လာမလားလို႔ ေမွ်ာ္လင့္ခဲ့ၾကေသးတယ္။ ျဖစ္မလာဘူး။ 

၁၉၃၂ ခုႏွစ္မွာ ထိုင္း စစ္တပ္က ဦးေဆာင္တဲ့ အာဏာသိမ္းပဲြျဖစ္ေတာ့ မေလး ပေဒသရာဇ္စနစ္ကို ဗ်ဴ႐ို ကေရစီ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးနဲ႔ အစားထိုးတယ္။ မေလး ပေဒသရာဇ္ေတြေနရာမွာ ဘန္ေကာက္ကေစလႊတ္တဲ့ ထိုင္းဗ်ဴ႐ို ကရက္ေတြ ၀င္လာတယ္။ ထိုင္း ဘာသာက ႐ံုးသံုး စကား ျဖစ္လာတယ္။ ေက်ာင္းေတြနဲ႔ လုပ္ငန္းခြင္ေတြမွာ ထိုင္း႐ိုးရာ ၀တ္စံုကို မ၀တ္ မေနရဆိုၿပီး ျပ႒ာန္းတယ္။ 

ဒီေတာ့ ထိုင္း ဆန္႔က်င္ေရးလႈပ္ရွားမႈေတြျဖစ္လာတယ္။ အျပင္းထန္ဆံုး ကေတာ့ ဟာဂီ်ဆူလြန္းတိုမီနာ ရဲ႕ ပုန္ ကန္မႈျဖစ္တယ္။ နယ္သံုးနယ္မွာ လူေတြ ရာနဲ႔ခီ်ၿပီး အသတ္ခံရတယ္။ ဟာဂီ် ဆူလြန္းကို ေနာင္အခါ ဖမ္းၿပီး ကြပ္မ်က္လိုက္တယ္။ သူေသေပမဲ့ မေလး လူမ်ဳိးေရး၀ါဒ အေျခခံနဲ႔ အစၥလာမ္ ဘာသာသေဘာတရားကို ေပါင္းစပ္တဲ့ ခဲြထြက္ေရး လႈပ္ရွားမႈကေတာ့ တိမ္ျမဳပ္မသြားဘူး။ 

စစ္ၿပီးေခတ္မွာ သူတို႔အေရးကို ျပင္ပကမာၻက ၾကားေအာင္ ေအာ္လာၾကတယ္။ ၁၉၄၈ မွာ ကုလသမဂၢ နဲ႔ ႏိုင္ ငံ တစ္ကာ မိသားစုက သိေအာင္ ထုတ္ေဖာ္လာၾကတယ္။ ေၾကြးေၾကာ္သံ ကေတာ့ ကၽြန္ေတာ္တို႔ရဲ႕ မေလး လူမ်ဳိး အျဖစ္ ရပ္တည္ႏိုင္ခြင့္နဲ႔ မေလး တို႔ရဲ႕ ယံုၾကည္မႈျဖစ္တဲ့ အစၥလာမ္ဘာသာ ကို ျပန္ေပးၾကပါလို႔ ဆိုပါတယ္။ 

ဒါကေတာ့ ဘန္ေကာက္ အစိုးရရဲ႕ေပၚလစီျဖစ္တဲ့ သူတို႔ကို အစၥလာမ္ဘာသာ၀င္ ထိုင္းလူမ်ဳိး အျဖစ္ အတင္း အက်ပ္ခံယူခိုင္းတာကို ဆန္႔က်င္လိုက္တာပါပဲ။ ဒီေန႔အထိ ဘန္ေကာက္အစိုးရဟာ ဒီမူကိုပဲ စဲြကိုင္ထားပါ တယ္။
မေလးအႏြယ္ေတြအတြက္က မေလးျဖစ္မႈနဲ႔ အစၥလာမ္ဘာသာဆိုတာ ခဲြျခားလို႔မရႏိုင္ပါ။ ထိုင္းနဲ႔ အဂၤလိပ္သေဘာတူညီခ်က္အရ ပတာနီကို ထိုင္းနယ္နိမိတ္ထဲ ခ်န္ထားခဲ့တဲ့အတြက္ သူတို႔ဟာ မူဆလင္ေတြ ေတာင့္တလိုခ်င္ၾကတဲ့ အစၥလာမ္စိုးမိုးရာေျမ (Darul Islam) နဲ႔ ကင္းကြာသြားရၿပီလို႔ ယူဆၾကတယ္။ ၁၉၆၀ ျပည့္လြန္နွစ္ေတြမွာ ထိုင္းလူမ်ဳိးအေျမာက္အျမား ေရာ္ဘာစိုက္ခင္းေတြမွာ အလုပ္လုပ္ကိုင္ဖို႔ ပတာနီကို ေရႊ႕ေျပာင္းေနထိုင္လာၾကတယ္။ 

ထိုင္းလူမ်ဳိးေတြနဲ႔အတူ ဗုဒၶဘာသာပါလာတယ္။ ရဟန္းသံဃာေတြ ပါလာတယ္။ ဘုရားေက်ာင္းကန္ေတြ တည္ေဆာက္ၾကတယ္။ ဗုဒၶဆင္းတုေတာ္ေတြ၊ ေစတီပုထိုးေတြကို တည္ထားကိုးကြယ္လာၾကေတာ့ မူဆလင္၀န္းက်င္ ပ်က္ယြင္းလာၿပီလို႔ မေလးေတြ ခံစားလာၾကရတယ္။မေလးရာဇာေတြအုပ္ခု်ပ္ခဲ့စဥ္က ျဖစ္ထြန္းခဲ့တဲ့ေနဂရီ ပတာနီဒါ႐ူးအီဆလမ္ (Negri Patani Darul Islam)ရဲ႕ ႐ႈခင္းကေျပာင္းလဲခဲ့ၿပီ။ အရင္က ဗလီ၀တ္ေက်ာင္းေတြရဲ႕ ထိုးထြက္ေနတဲ့ ေမွ်ာ္စင္ေတြကလဲြလို႔ ဘာမွမျမင္ရတဲ့ နယ္ေျမမွာ ဒီလိုယဥ္ေက်းမႈ၀န္းက်င္ ေျပာင္းလဲလာတာကို လက္မခံႏိုင္ၾကဘူး။
အခုအထိက ပတာနီရဲ႕ လူဦးေရစုစုေပါင္းမွာ မေလးက ၇၀ ရာခိုင္ႏႈန္း ရိွပါတယ္။ ပတာနီမေလးေတြဟာ ဇာတိေသြးဇာတိမာန္ႀကီးတဲ့ လူမ်ဳိးပါ။ သူတို႔ ရာဇ၀င္က်မ္း (Hikayat Patani) မွာ ၁၇ ရာစုတုန္းက ခမ္းနားႀကီးက်ယ္လွတဲ့ ပတာနီၿမိဳ႕ေတာ္ႀကီးအေၾကာင္း၊ သူတို႔တိုင္းျပည္ရဲ႕ ၾကြယ္၀ခ်မ္းသာပံု၊ အစၥလာမ္ဘာသာရဲ႕ အထြတ္အျမတ္ထားရာ အာေရဗ်ကၽြန္းဆြယ္က မကၠာၿမိဳ႕ကို ပတာနီသားေတြ ဘုရားဖူးသြားခဲ့ၾကပံုမ်ားကို ဖဲြ႕ႏဲြ႕ၿပီးေရးထားတယ္။ 

ဒါေတြကို မေလးသာသာနဲ႔ ပြန္ဒုတ္(Pondok)လို႔ ေခၚတဲ့ မေလးမူဆလင္ဘာသာေရးေက်ာင္းေတြမွာ သင္ၾကားေပးတယ္။ ထိုင္းဆန္႔က်င္ေရးနဲ႔ အစၥလာမ္ အေျခခံ၀ါဒကိုပါ ျဖန္႔ျဖဴးေပးလာၾကတယ္။ သူတို႔ရဲ႕ေမွ်ာ္မွန္းခ်က္ကေတာ့ ပတာနီဒါ႐ူးအီဆလမ္ ျပန္လည္ ထူေထာင္ေရး၊ မေလးလူမ်ဳးအျဖစ္ ရပ္တည္ခြင့္နဲ႔ အစၥလာမ္ဘာသာကို ကာကြယ္နိုင္ေရးတို႔ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီသံုးခ်က္ဟာ တခုနဲ႔တခု ဘယ္လိုမွခဲြျခားလို႔မရတဲ့ အရာေတြျဖစ္တယ္လို႔ ခံယူၾကတယ္။ 

မေလးကၽြန္းဆြယ္မွာ ပတာနီဟာ အစၥလာမ္ဘာသာ အေစာဆံုးထြန္းကားတဲ့ ေနရာျဖစ္တယ္ဆိုတာရယ္၊ မေလးကမာၻမွာ ပတာနီဟာ အစၥလာမ္ဘာသာေလ့လာေရးအတြက္ အခ်က္အခ်ာေနရာတခုျဖစ္ခဲ့တယ္ဆိုတာရယ္ကို ဂုဏ္ယူၿပီး ေျပာဆိုေလ့ရိွၾကတယ္။ အခုကေတာ့ ထိုင္းႏိုင္ငံရဲ႕ ေတာင္ဘက္က နယ္စြန္နယ္ဖ်ားတခုအျဖစ္ ရပ္တည္ေနရတယ္ဆိုတာကိုလည္း နာၾကည္းေနၾကတယ္။ ျဖစ္ႏိုင္ရင္ ၁၉၀၉ ခုႏွစ္က မက္ခဲ့ၾကတဲ့ မေလးလူမ်ဳိးေတြ တစည္းတလံုးတည္းျဖစ္ေရးဆိုတဲ့ အိပ္မက္ကို အေကာင္အထည္ေဖာ္လိုၾကတယ္။
၁၉၃၉ ခုႏွစ္မွာ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ႀကီး ဖီဘြန္ဆြန္ဂရမ္း (PhibumSongram) ၀န္ႀကီးခ်ဳပ္ျဖစ္လာတယ္။ သူ႔ရဲ႕ အစြန္းေရာက္ အမို်းသားေရး၀ါဒနဲ႔ တခုတည္းေသာ ထိုင္းအမ်ဳိးသားဆိုတဲ့မူအရ ႏိုင္ငံရဲ႕အမည္ကို ဆိုင္ယမ္း (Siam) ကေန Thailand လို႔ ေျပာင္းလိုက္တယ္။ ထိုင္းလူမ်ဳိးသာ အဓိကဆိုတဲ့၀ါဒကို အေကာင္ အထည္ေဖာ္ေတာ့ ပတာနီမေလးေတြ စိုးရိမ္စိတ္လြန္ကဲလာၾကတယ္။ 

ထိုင္းဆန္႔က်င္ေရးလႈပ္ရွားမႈက ႀကိဳးၾကားႀကိဳးၾကားေပၚလာတယ္။ ဒီလိုတေငြ႕ေငြ႕နဲ႔ ေလာင္လာတာ (၂၀) ရာစုကုန္တဲ့အထိပါပဲ။ ဒီပုန္ကန္မႈဟာ ၂၀၀၄ ခုႏွစ္ေနာက္ပိုင္းမွာ ခပ္စိတ္စိတ္ေပၚေပါက္လာတဲ့ ေျပာက္က်ားစစ္နဲ႔အတူ အၾကမ္းဖက္သတ္ျဖတ္မႈေတြ အရိွန္အဟုန္ျမင့္လာၿပီး ထိုင္းအစိုးရအတြက္ ကိုင္တြယ္ဖို႔ အလြန္ခက္ခဲတဲ့ ျပႆနာတရပ္ျဖစ္လာတယ္။ 

စစ္ၿပီးေခတ္ ပတာနီ မေလးအမ်ဳိးသားလႈပ္ရွားမႈကို ေခါင္းေဆာင္လာတာကေတာ့ အာဏာစြန္႔လႊတ္လိုက္ ၾကရတဲ့ ပတာနီသူေကာင္းမ်ဳိးေတြနဲ႔ မူဆလင္ဘာသာေရးဆရာေတြျဖစ္တယ္။ ထိုင္းအစိုးရက ဒီလႈပ္ရွားမႈေတြ အားလံုးဟာ မေလးကၽြန္းဆြယ္၊ အထူးသျဖင့္ ေကလန္တန္ မွာ အေျခစိုက္ၿပီး လႈပ္ရွားတာလို႔ သံသယရိွတယ္။ ေခတ္အဆက္ဆက္မွာ ပတာနီနဲ႔ ေကလန္တန္ေတာ္၀င္မိသားစုေတြဟာ သားေပးသမီးယူလုပ္ၾကၿပီး ေဆြမ်ဳိး ရင္းခ်ာေတြ ျဖစ္ေနၾကတာကလည္း တေၾကာင္းပါပါတယ္။
၂၀၀၅ မွာ ၀န္ႀကီးခ်ဳပ္ သက္ဆင္ဟာ ပတာနီ ပုန္ကန္မႈကို အင္အားသံုးၿပီး ၿဖိဳခဲြတယ္။ ဒါေပမဲ့ အၾကမ္းဖက္မႈ ေတြက ေလ်ာ့မသြားဘူး။ ၂၀၀၆ မွာ စစ္တပ္က အာဏာသိမ္းတယ္။ သူပုန္ေတြ နဲ႔ ညိႇႏိႈင္းဖို႔ ႀကိဳးစားတယ္။ သိပ္ေတာ့ ထူးျခားမလာဘူး။ 

၂၀၀၄ ခုႏွစ္ကေန ၂၀၁၅ အထိ လူေပါင္း ၆၅၀၀ ေသဆံုးၿပီး ၁၂၀၀၀ ေက်ာ္ ဒဏ္ရာရတယ္။ ထိုင္းအစိုးရရဲ႕ ခန္႔မွန္းခ်က္အရ ပတာနီအၾကမ္းဖက္သမားဦးေရဟာ ၅၀၀ ေလာက္ပဲ ရိွတယ္လို႔ဆိုေပမဲ့ ယံုၾကည္ရေလာက္တဲ့ စံုစမ္းမႈမ်ားရ ၁၅၀၀၀ ေလာက္ရိွတယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။ ႏိုင္ငံရပ္ျခားက အၾကမ္းဖက္သမားေတြလည္း ပတာနီမွာ ၀င္ေရာက္လႈပ္ရွားေနၾကၿပီလို႔ အခိုင္အမာ ယံုၾကည္ေနၾကပါတယ္။

ျမန္မာျပည္က ဘူးသီးေတာင္ ေမာင္ေတာျပႆနာက ကိုလိုနီ စနစ္ရဲ႕ ဆိုးေမြ တစ္ခုပါ။ ဘိုးဘြား ပိုင္ ရခိုင္ေျမ ကို တစ္ဖက္ႏိုင္ငံက ေျပာင္းေရႊ႕ေနထိုင္သူေတြက ဒါ႐ူးအီဆလမ္ အျဖစ္ ေျပာင္းလဲဖို ႀကိဳးပမ္းမႈပါ။ ဘူးသီးေတာင္နဲ႔ ေမာင္ေတာၿမိဳ႕နယ္ေတြမွာ လူဦးေရ အရ အသာစီး ရေနတဲ့ စစ္တေကာင္းသား ဘဂၤါလီေတြဟာ ကိုလိုနီေခတ္ တစ္ေလွ်ာက္လံုး ရခိုင္ျပည္နယ္ထဲကို ဘယ္လို၀င္လာၾကတယ္ဆိုတာ ၿဗိတိသွ်အရာရိွေတြရဲ႕ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး မွတ္တမ္းေတြမွာ အတိအက်ေရးမွတ္ထားပါတယ္။ 


ဒီမွတ္တမ္းေတြကို ၿဗိတိန္ႏိုင္ငံ လန္ဒန္ၿမိဳ႕က ၿဗိတိသွ် စာၾကည့္တိုက္မွာ ကူးယူႏိုင္ပါတယ္။ လြတ္လပ္ေရးရ ၿပီးေနာက္မွာ ဒီျပႆနာနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ ရန္ကုန္က ၿဗိတိသွ်သံ႐ံုး၊ ဒါကာၿမိဳ႕က ၿဗိတိသွ်ေကာင္စစ္၀န္ (ေနာင္မဟာမင္းႀကီး)၊ ကရာခိ် နဲ႔ အီဆလန္မာဘတ္ၿမိဳ႕ေတြ က ၿဗိတိသွ်မဟာမင္းႀကီး ေတြက ၿဗိတိသွ်ႏိုင္ငံျခားေရး၀န္ႀကီးဌာနကို ေပးပို႔တဲ့ အစီရင္ခံစာေတြကိုလည္း လန္ဒန္ၿမိဳ႕က ၿဗိတိသွ်အမ်ဳိးသားေမာ္ကြန္းတိုက္မွာ ဖတ္႐ႈေလ့လာနိုင္ေၾကာင္းပါဗ်ာ။
၁၈၂၆ ခုႏွစ္မွာ ရခိုင္ျပည္နယ္မွာ ကိုလိုနီအုပ္ခ်ဳပ္ေရးကို အေျခခ်ေတာ့ ၿဗိတိသွ်တို ႔အတြက္ အဓိကစိန္ေခၚမႈက လူဦးေရအဆမတန္ ယုတ္ေလ်ာ့ေနျခင္းပါ။ ဒီအခိ်န္က ရခိုင္ျပည္မွာ လူဦးေရ တသိန္းပဲရိွတယ္လို႔ အိႏၵိယသန္းေခါင္စာရင္းအရာရိွက အစီရင္ခံပါတယ္။ ျမန္မာဘုရင္အုပ္ခ်ဳပ္တဲ့ အႏွစ္ေလးဆယ္၊ ၁၇၈၅ ခုႏွစ္ကေန ၁၈၂၅ ခုႏွစ္အထိမွာ ရခိုင္လူမ်ဳိးအေျမာက္အျမားကို ျမန္မာျပည္ အလယ္ပိုင္းကို ေရႊ႕ေျပာင္း ေနထိုင္ေစခဲ့တယ္။ 

ႀကီးေလးတဲ့ အခြန္အေကာက္ နဲ႔ စစ္ပဲြေတြကိုေရွာင္ဖို႔ ရခိုင္တစ္ခ်ဳိ႕ ဘဂၤလား ကို ထြက္ေျပးၾကတယ္။ ဒီေတာ့ အဂၤလိပ္ အေရွ႕အိႏၵိယ ကုမၸဏီဟာ ဆန္စပါး စိုက္ပ်ဳိးဖို႔ လိုအပ္တဲ့ လုပ္အားကို စစ္တေကာင္းနယ္က ပိုလံွ်ေနတဲ့ လူအင္အားနဲ႔ ျဖည့္ဆည္းဖို႔ ဆံုးျဖတ္ခဲ့တယ္။ 

ရခိုင္ျပည္ကို ဘဂၤလားနဲ႔ ပူးတဲြ အုပ္ခ်ဳပ္တယ္ ဆိုရင္ပဲ စစ္တေကာင္းသားေတြဟာ ေမာင္ေတာ နဲ႔ ဘူးသီးေတာင္ၿမိဳ႕နယ္ေတြမွာ၀င္ၿပီး အေျခခ်လာၾကပါတယ္။ ဒီလူေတြကို ၿဗိတိသွ် အုပ္ခ်ဳပ္ေရးမွတ္တမ္းေတြမွာ စစ္တေကာင္းသား (Chittagonians) လို႔ပဲ မွတ္တမ္းတင္ပါတယ္။ 

အားလံုးဟာ သက္ေသာင့္ သက္သာေနႏိုင္တဲ့ ဘ၀တစ္ခုကို လိုခ်င္လို႔ နယ္သစ္ေျမသစ္ ရွာဖို႔ ထြက္လာၾကျခင္း ပါ။ ထြန္ယက္စိုက္ပ်ဳိးဖို႔ လယ္ယာ ေျမေပါမ်ားျခင္းနဲ႔ အလုပ္အကိုင္ အဆင္ေျပမႈဟာ အဓိကဆဲြအားေတြျဖစ္ခဲ့ပါတယ္။ အလုပ္ၾကမ္းသမား တေယာက္ရဲ႕လုပ္အားခဟာ ဘဂၤလားမွာထက္ ရခိုင္ျပည္မွာ သံုးေလးဆေလာက္မ်ားတယ္လို႔ တိုင္းမင္း ႀကီးဆာအာသာေဖယာရဲ႕ အစီရင္ခံစာမွာ ဖတ္ရပါတယ္။ 

နတ္ျမစ္ ကိုျဖတ္ၿပီး ေမာင္ေတာၿမိဳ႕နယ္ကို ကုန္းေၾကာင္းက ၀င္လာတာ အလြယ္ကူဆံုး နည္းပါ။ ဘာ စာရြက္ စာတမ္းမွလည္း မလိုဘူး။ စစ္တေကာင္း နဲ႔ စစ္ေတြ ပံုမွန္ သေဘၤာဆဲြေပးတယ္။ ရခိုင္ မွာ အလုပ္ သြားလုပ္မည့္ စစ္တေကာင္းသား တေယာက္ဟာ သေဘၤာခ မေပးဘဲ တက္စီးလို႔ရတယ္။ သေဘၤာခ ကို ဘူ        လင္ဂ်ာပူးလ္၊ စတီးဘရားသားစတဲ့ ဆန္စပါးေရာင္း၀ယ္ေရး ကုမၸဏီေတြက ေပးပါတယ္။ ၁၈၃၀ ကေန ၁၈၅၂ အတြင္းမွာ စစ္ေတြခ႐ိုင္ရဲ႕ စိုက္ဧကဟာ ေလးဆခဲြအထိ တိုးလာတယ္။ စစ္ေတြၿမိဳ႕ဟာ ကမာၻေပၚမွာ ဆန္စပါးအမ်ားဆံုး တင္ပို႔တဲ့ၿမိဳ႕ ျဖစ္လာတယ္။
၁၈၆၉ မွာ စူးအက္တူးေျမာင္းဖြင့္တယ္။ ရခိုင္ဆန္ကို ဥေရာပအထိ တင္ပို႔ရၿပီ။ ၁၈၇၀ ျပည့္နွစ္က စၿပီး စစ္တေကာင္းသားေတြဟာ အံုနဲ႔က်င္းနဲ႔ ေရႊ႕ေျပာင္းေနထိုင္ၾကတယ္။ စစ္ေတြခ႐ိုင္အေရးပိုင္က အာရ္ဘီ စမတ္က ''၁၈၇၉ ကစၿပီး အလံုးအရင္းနဲ႔ ေရႊ႕ေျပာင္းအေျခခ်လာၾကတယ္။ ေမာင္ေတာၿမိဳ႕နယ္ကိုေတာ့ စစ္တေကာင္းသားအေျခခ်သူေတြ ၀ါးမ်ဳိလိုက္ၾကၿပီ။ ဘူးသီးေတာင္လည္း အေႏွးနဲ႔အျမန္ပါပဲ။ 

အသစ္၀င္ လာသူေတြကို စစ္ေတြခ႐ိုင္အႏံွ႔ ေတြ႕ေနရၿပီလို႔ အစီရင္ခံပါတယ္။ ေရႊ႕ေျပာင္းေနထိုင္တဲ့ စစ္တေကာင္းသား ဘဂၤါလီေတြလူဦးေရတိုးတက္မႈဟာ ေၾကာက္ခမန္းလိလိျဖစ္လာတယ္။ ၁၈၇၁ ခု၊ ၁၉၀၁ ခုနဲ႔ ၁၉၁၁ ခုႏွစ္မ်ားမွာ ေကာက္ယူတဲ့သန္းေခါင္စာရင္းမ်ားအရ အႏွစ္ေလးဆယ္အတြင္းမွာ စစ္တေကာင္းသား ဘဂၤါလီေတြရဲ႕ လူဦးေရတိုးပြားမႈနႈန္းဟာ ၂၀၆ ဒသမ ၆၇ ရာခိုင္ႏႈန္းျဖစ္ၿပီးေတာ့ ရခိုင္နဲ႔ အျခားတိုင္းရင္းသားေတြရဲ႕ လူဦးေရ တိုးနႈန္းက ၂၀ ဒသမ ၀၃ ရာခိုင္ႏႈန္းပဲရိွပါတယ္။ 

စစ္ေတြ ခ႐ိုင္တစ္ခုလံုးရဲ႕ လူဦးေရ တိုးနႈန္းကေတာ့ ၁၅၅ ရာခိုင္ႏႈန္း ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီလို ေၾကာက္ခမန္း လိလိတိုးပြား လာရတဲ့ အျခားအေၾကာင္း အခ်က္ တစ္ခုကေတာ့ ၿဗိတိသွ် အစိုးရဟာ ဘဂၤလားမွ က်င့္သံုးတဲ့ ဇမိန္ဒါ (Zamindar) ေျမရွင္ စနစ္ကို ရခိုင္ျပည္ကို တင္သြင္း လာလို႔ပါ။ 

ဒီစနစ္အရ ေသာ္ဒလီ(Chaudhury) လို႔ေခၚတဲ့ ေျမရွင္ တစ္ေယာက္ဟာ ေျမဧကေထာင္နဲ႔ ခီ်ၿပီး ၉၉ နွစ္ စာခ်ဳပ္ နဲ႔ ငွားရမ္းခြင့္ ရိွပါတယ္။ စစ္တေကာင္းသား ေသာ္ဒလီ အေျမာက္အျမား ေမာင္ေတာ နဲ႔ ဘူးသီးေတာင္မွာ အေျခခ် လာၾကတယ္။ သူတို႔နဲ႔ အတူ စစ္တေကာင္းသား ေ ထာင္ေသာင္းမက ပါလာၾကတယ္။
၁၉၄၂ မွာ ဂ်ပန္ အ၀င္ အဂၤလိပ္ အထြက္မွာ အဓိက႐ုဏ္းျဖစ္ေတာ့ လူနည္းစု ရခိုင္ေတြ အထိနာတယ္။ အထူးသျဖင့္ ဘူးသီးေတာင္ၿမိဳ႕နယ္မွာ ေထာင္နဲ႔ ခီ်ၿပီး အသတ္ခံရတယ္။ ေမာင္ေတာၿမိဳ႕နယ္က ရခိုင္ေတြ ကေတာ့ အဂၤလိပ္အုပ္ခ်ဳပ္ေရး အခိုင္အမာရိွတဲ့ ဘဂၤလားမွာ တိမ္းေရွာင္ၾကတယ္။ 

အဂၤလိပ္အစိုးရရဲ႕ အမွားေတာ္ပံု တစ္ခုက နယ္ျခားမွာ ဂ်ပန္ရဲ႕လႈပ္ရွား စစ္ကိုေထာက္လွမ္းဖို႔ နဲ႔ေႏွာင့္ယွက္ဖို႔ အေပ်ာ္တမ္း တပ္ဖဲြ႔ (V Force) တစ္ခုကို စစ္တေကာင္းသားေတြနဲ႔ ဖဲြ႕စည္းေပးျခင္းပါပဲ။ လက္နက္ တပ္ ဆင္ေပးလိုက္တဲ့ အခါ ဒီတပ္ဟာ ဂ်ပန္ကို မတိုက္ဘဲ ရခိုင္ရြာေတြကို မီး႐ိႈ႕ဖ်က္ဆီးတယ္။ ရခိုင္ေတြ အားလံုး ရခိုင္ အား ေကာင္းရာ အေရွ႕ဘက္ကို ထြက္ေျပးၾကရပါတယ္။ 

စစ္ၿပီးေခတ္မွာလည္း ရခိုင္ေတြဟာ သူတို႔ေနထိုင္ ခဲ့တဲ့ ေက်းရြာေတြမွာ ေနထိုင္လို႔ မရေတာ့ပါ။ မူဂ်ာဟစ္ သူပုန္ ထတယ္။ ရခိုင္ရြာေတြ ရပ္တည္လို႔ မရေအာင္ ေနွာင့္ယွက္တယ္။ ေျမေအာက္ မူဂ်ာဟစ္ ပါတီနဲ႔ ေျမေပၚ က ဂ်မီယတ္တူမူေလမာအီဆလာမီ (Jamiatul Ulema-e Islam) ပါတီ ဆိုတာက ဟန္ခ်က္ ညီညီ လႈပ္ရွားလာတယ္။ 

ဒီပါတီဟာ ၁၉၄၆ ခုနွစ္မွာ ၿဗိတသွ် အစိုးရက ျမန္မာနိုင္ငံကို လြတ္လပ္ေရးေပးမယ္လို႔ ေၾကညာတဲ့ အခါ ေမာင္ေတာ နဲ႔ ဘူးသီးေတာင္ ၿမိဳ႕နယ္ မ်ားကို အေရွ႕ပါ ကစၥတန္ (ယခု ဘဂၤလားေဒ့ရွ္) နယ္ေျမထဲမွာ သြတ္သြင္းေပးဖို႔ ေတာင္းဆိုခဲ့တယ္။ ကရာခိ်ၿမိဳ႕ ကို ကိုယ္စားလွယ္ အဖဲြ႕တခု ေစလႊတ္ၿပီး ဒီကိစၥကို စဥ္းစားေပးဖို႔ မူစလင္လိဂ္ေခါင္းေဆာင္ အလီဂ်င္းနားကို တင္ျပတယ္။
အလယ္သံေက်ာ္ ညီလာခံဆိုတာ က်င္းပၿပီး ဒီေဒသကို ဖဲြ႕စည္းေတာ့မည့္ ရွမ္း၊ ကခ်င္၊ ကယားျပည္နယ္တို႔လို ကိုယ္ပိုင္ အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရ မူစလင္ ျပည္နယ္တခုအျဖစ္ ဖဲြ႕စည္းေပးဖို႔ ေတာင္းဆိုတယ္။ မရတဲ့အခါ မူဂ်ာဟစ္ သူပုန္ထတယ္။ ေနာင္အခါ ႐ိုဟင္ဂ်ာ ဆိုတဲ့ အမည္နဲ႔ လႈပ္ရွားလာတယ္။ 

ႏိုင္ငံတစ္ကာ အေျခစိုက္ ႐ိုဟင္ဂ်ာ အမည္ခံ အဖဲြ႕ေတြက ကမာၻအရပ္ရပ္မွာ ေလာ္ဘီ လုပ္ၾကတယ္။ အာဖဂန္ နစၥတန္မွာ တိုက္ခိုက္ေရး သင္တန္းေတြတက္ၿပီး ဘဂၤလားေဒ့ရွ္က ဒုကၡသည္ စခန္းေတြမွာ ျမႇဳပ္ႏံွထားတယ္ဆိုတာ စစ္တေကာင္း နဲ႔ ဒါကာမွာထုတ္ေ ၀တဲ့ သတင္းစာမ်ားမွာ ဖတ္႐ႈရေၾကာင္းပါဗ်ာ။ 

အေရွ႕အလယ္ပိုင္းမွာ လက္ကမ္းေၾကာ္ျငာေတြျဖန္႔ၿပီး ဂီ်ဟဒ္စစ္ပဲြ အတြက္ အလွဴခံတယ္။ စစ္တေကာင္း က ဘဏ္တိုက္ တစ္ခုကို ေငြလဲႊေပးႏိုင္ေၾကာင္း ေျဗာင္ပဲ ေၾကညာထားတာကိုလည္း ဖတ္႐ႈရပါတယ္ ။ 

ဒါေၾကာင့္ ဒီျပႆနာဟာ ျမန္မာနိုင္ငံ ရဲ႕ အခ်ဳပ္အျခာ အာဏာကိုပါ ထိပါးေနၿပီ ဆိုတာကို ျမန္မာျပည္သူေတြ သတိ မူသင့္ေၾကာင္း တင္ျပလိုက္ရပါတယ္။



ေဒါက္တာေအးခ်မ္း
ရည္ညႊန္း ။ ။ Aye Chan.“The Development of Muslim Enclave in Arakan (Rakhine) State of Burma (Myanmar).” SOAS Bulletin of Burma Research, Vol. 3 No. 2, Autumn 2005.Pp. 298 -420.
Christie, Clive J. A Modern History of Southeast Asia: Decolonization, Nationalism and Separatism. London: I. B. Tauris Publishers. 1996.



No comments:

Post a Comment