18 December 2015

မိရုိးဖလာ စီးပြားေရး လုပ္ငန္းေတြ ကုိ ဘယ္လုိ ကယ္တင္ၾကမလဲ


 မိရုိးဖလာ, စီးပြားေရး, မႏၲေလး
 မႏၲေလးျမိဳ႕လည္ က စီးပြားေရးေၾကာ္ျငာ ဆိုင္းပုဒ္မ်ား (ဓာတ္ပံု – ေတဇလိႈင္/ဧရာဝတီ)

 

ျမန္မာ့ စီးပြားေရးေလာက အတြင္း က မိရုိးဖလာ စီးပြားေရး လုပ္ငန္းေတြ ေရရွည္ တည္တံ့ ဖြံ႔ၿဖိဳးဖုိ႔ ၀ုိင္း၀န္း လုပ္ေဆာင္ၾကရေတာ့မယ့္ အခ်ိန္ေရာက္လာပါၿပီ။
 
မိရုိးဖလာ လုပ္ငန္းေတြ ထဲမွာ စားေသာက္ကုန္ လုပ္ငန္းေတြ၊ ကုန္ထုတ္လုပ္မႈ လုပ္ငန္းေတြ၊ ၀န္ေဆာင္မႈ လုပ္ငန္းေတြ ပါ၀င္တယ္။ လက္ရွိ အေျခအေန မွာ လုပ္ငန္းအမ်ားစု က တုိးခ်ဲ႕ႏုိင္ဖုိ႔ အသာထား လုပ္ငန္း မၿပိဳလဲေအာင္ က်ားကန္ေနၾကရတယ္။

မႏၲေလးၿမိဳ႕ မွာ အထင္ကရ ရွိတဲ့ မလုိင္ေပါက္စီဆိုင္ ဟာ တၿမိဳ႕လုံးေပါင္း လုိ႔ လက္တစ္ဖက္ (၅ဆုိင္) မျပည့္ေတာ့ ဘူး။ ကား ပစၥည္း၊ ဆုိင္ကယ္ ပစၥည္း ျပဳလုပ္ေပးတဲ့ တြင္ခုံ ဆရာ အခ်ဳိ႕ ေစ်းထည္ ပစၥည္း ေျပာင္း လုပ္ေနၾကရတယ္။ 

အိမ္ေတာ္ရာ ထီး လုပ္ငန္း ေပ်ာက္ကြယ္ သြားတာ ကာလ အေတာ္ၾကာၿပီ။ ၿမိဳ႕ မ်က္ႏွာဖုံး အျဖစ္ ဂုဏ္သိကၡာ ရွိရွိ တေလွ်ာက္လုံး ရပ္တည္ ခဲ့တဲ့ ကုန္စည္ဒုိင္ က ပြဲစားႀကီး အခ်ဳိ႕ ေခတ္ကာလ အလုိက္ ေရာင္းေရး၀ယ္ တာ ပုံစံေျပာင္းသြားလုိ႔ လုပ္ငန္း နားထားရတယ္။
 
နည္းပညာ လႈိင္းလုံးေတြ တ၀ုန္း၀ုန္းေအာက္မွာ အခ်ဳိ႕ လုပ္ငန္းေတြ ၀ါးမ်ဳိ  ခံလုိက္ၾကရတယ္။ နည္းပညာက ကမၻာႀကီးကုိ ရြာႀကီး တစ္ရြာ ျဖစ္ေစခဲ့တယ္။

 ျမန္မာႏုိင္ငံ လုိ တတိယ ကမၻာက ႏုိင္ငံ မဆုိ ထားနဲ႔။ စက္မႈ ထိပ္သီးႏုိင္ငံေတြသည္ပင္ နည္း ပညာစက္ ကြင္း က မလြတ္ ခဲ့ဘူး။ ကက္ဆက္ေတြ ဗီဒီယုိျပစက္ေတြ အၿပိဳင္ အဆုိင္ ထုတ္လုပ္ေရာင္းခ် လုိ႔ ေကာင္းေန ဆဲမွာ ပဲ စီဒီ ဖြင့္စက္ေတြ ဒီဗီဒီ ဖြင့္စက္ေတြ ေပၚလာေတာ့ ဂ်ပန္ႏုိင္ငံ က ဧရာမ အီလက္ထေရာနစ္ ကုမၼဏီေတြ လည္း ခြက္ခြက္လန္ အ႐ႈံးေပၚကုန္တယ္။ 


စီအီးအုိေတြ ႏုတ္ထြက္ေပးလုိက္ ရတဲ့ သာဓက ေတြရွိခဲ့တယ္။ မေန ႔တေန႔က အထိ အမ္ပီသရီး အမ္ပီဖုိး ပေလယာေတြ ကုိ က်ေနာ္တုိ႔ဆီမွာ ေတာေရာၿမိဳ႕ပါ အသုံး တည့္ခဲ့ၾကတယ္ မဟုတ္ လား။ အခု အဲဒါေတြ ဘယ္သူ မွ မကုိင္ၾကေတာ့ဘူး။ စမတ္ဖုန္းေတြ က ဘက္စုံသုံး ပစၥည္းျဖစ္လာေနၾကၿပီ။
 
တကယ္ေတာ့ လက္ေတြ႔ လုပ္ေနရတဲ့ ျပည္တြင္း က မိရုိးဖလာ လုပ္ငန္းရွင္ေတြ မွာ အခက္အခဲ မ်ားစြာ ရွိေန တယ္။ အထူး သျဖင့္ ကုန္ထုတ္ လုပ္ငန္း လုပ္ကုိင္ေနၾကသူေတြ မွာ နည္းပညာ၊ ေငြေၾကး အရင္းအႏွီး ၊ ေစ်း ကြက္ စတဲ့ အကန္႔အသတ္ေတြ ရွိေနၾကတယ္။ 

အိမ္တြင္းမႈ လုပ္ငန္းေတြမွာ ပုိၿပီး အခက္ အခဲႀကံဳၾကရတယ္။ အိမ္တြင္းမႈ လုပ္ငန္းျဖစ္လုိ႔ ထြက္ကုန္ မ်ားမ်ား ရေအာင္မလုပ္ႏုိင္ဘူး။ ကြ်မ္းက်င္ လုပ္သား ရွားပါးတယ္။ နည္းပညာ နဲ႔ အလွမ္းေ၀း လုိ႔ လူအား နဲ႔ အားစုိက္ လုပ္ေနၾကရ တယ္။ 

ထြက္ကုန္ အေရအတြက္ နည္းလြန္း တာေၾကာင့္ ေစ်းကြက္ ထဲမွာ က်ယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္႔ မထုိးေဖာက္ႏုိင္ဘူး။ အရင္း အႏွီး အမ်ားႀကီး မစုိက္ထုတ္ႏုိင္ဘူး။
 
သီတင္းကြ်တ္ ကာလ မွာ ပုိ သိသာတယ္။ မိရုိးဖလာ မီးပုံး လုပ္သူေတြ တျဖည္းျဖည္း နည္းလာေန တယ္။ တရုတ္ႏုိင္ငံ လုပ္ ေရာင္စုံ မီးပုံးေတြ ကုိသာ ေစ်းကြက္မွာ အေတြ႔ရ မ်ားလာ တယ္။ ျပည္ တြင္းျဖစ္ ေရာင္စုံ မီးပုံးေတြ က လက္နဲ႔ လုပ္ရတာ ျဖစ္လုိ႔ အေျမာက္အျမား လည္း မထုတ္ႏုိင္ဘူး။ 

တရုတ္ျပည္လုပ္ ေရာင္စုံ မီးပုံးေတြက လုိသေလာက္ ရတယ္။ စက္နဲ႔ လုပ္တာ ျဖစ္လုိ႔ သပ္ရပ္မႈ ပုိ တယ္။ ေစ်း ကြက္ ၀ယ္လုိအား ရွိသေလာက္ ထုတ္ေပးႏုိင္တယ္။ ဖိနပ္ လုပ္ငန္းေတြလည္း ဒီအတုိင္း ပဲ။ ျပည္တြင္းျဖစ္ ဖိနပ္ေတြ က ခုိင္ခံ့မႈ မွာ သာေပမယ့္ ေစ်းကြက္ မွာ ျပည္ပ က ဖိနပ္ေတြသာ မ်ားတယ္။
 

သုံးစြဲသူေတြ ရဲ႕ ခံယူခ်က္ ကလည္း ေျပာင္းလာတယ္။ ခုိင္ခံ့ တဲ့ ဖိနပ္တရံ ကုိ အၾကာႀကီး စီးတာ ထက္ ေစ်း သင့္ၿပီး ဒီဇုိင္း ဆန္း တဲ့ ဖိနပ္ေတြကုိ ပဲ သုံးေလးရံ ေျပာင္းၿပီး ထည္လဲ ထည္ခြ်တ္ စီးတဲ့ သူေတြ ပုိမ်ားလာ တယ္။ 

ဖိနပ္တရံ ကုိ မပ်က္ မခ်င္း စီးမယ္ ဆုိတဲ့ သူက ဒီေန႔ေခတ္ မွာ မရွိသေလာက္ နည္းသြားၿပီ။ (အရင္ကေတာ့ ဖိနပ္သဲႀကိဳးျပတ္ခဲ့ရင္ေတာင္ သဲႀကိဳး လဲ လွယ္ၿပီး စီးခဲ့ၾကရတာပါ။) မိရုိးဖလာ လုပ္ငန္းေတြ ေရရွည္ မရပ္ တည္ႏုိင္တာ စာရင္း ဇယား မႏုိင္နင္း တာလည္း အဓိက က်တဲ့ အခ်က္ထဲမွာ ပါတယ္။ 

မိရုိးဖလာ လုပ္ကုိင္ေနၾကတဲ့ လုပ္ငန္း အခ်ဳိ႕ အခုခ်ိန္ထိ စာရင္း မရွိ အင္းမရွိ လည္ပတ္ေနၾကဆဲျဖစ္တယ္။ ရရန္ေပးရန္ စာ ရင္း သြင္းထားတဲ့ လုပ္ငန္းရွင္ က နည္းပါးတယ္။ ဘဏ္ နဲ႔ ခ်ိတ္ဆက္ လုပ္ကုိင္တဲ့သူ အေရ အတြက္ နည္းပါးေနေသးတယ္။ ေရာင္းရတဲ့ ပုိက္ဆံ ေသတၱာထဲထည္႔၊ ကုန္ဖုိး ရွင္းေတာ့ ေသတၱာထဲ က ထုတ္ ရွင္း။ ပုိတဲ့ ပုိက္ဆံ ငါ့ ပုိက္ဆံလုိ႔ သေဘာထား ေနတဲ့လုပ္ငန္းရွင္ေတြ အခုထိ ရွိေနေသးတယ္။
 
မေ၀းေတာ့တဲ့ ကာလ မွာ AFTA (လြတ္လပ္ေသာ အာဆီယံ ကုန္သြယ္ေရးနယ္ေျမ) ကေရာက္လာေတာ့မွာ ပါ။ ျပည္တြင္း က မိရုိးဖလာ လုပ္ငန္းေတြ ဘယ္လုိ ရပ္တည္ၾကမလဲ။ အခုထဲက ျပင္ဆင္ ထားပါမွ ေတာ္ကာ က်ပါလိမ့္မယ္။

 ေဒသတြင္း ႏုိင္ငံေတြ က ထုတ္ကုန္ေတြ မေျပာပေလာက္တဲ့ အခြန္ပမာဏ နဲ႔ လွိမ့္၀င္ လာပါလိမ့္မယ္။ တခ်ဳိ႕ ထုတ္ကုန္ေတြ က အခြန္ ကင္းလြတ္ခြင့္ နဲ႔ အလုံးအရင္း ၀င္လာဖုိ႔ တာစူေနၾကတယ္။ 

အခုခ်ိန္မွာ ကတည္းက ႀကိဳတင္ျပင္ဆင္ မထားရင္လွိမ့္ေန ေအာင္ ခံႀကရမွာပါ။ အဲဒီ အခ်ိန္ေရာက္ မွ သူမ်ား ပစၥည္း ယူေရာင္းေနရင္ အလုပ္ျဖစ္မွာ မဟုတ္ဘူး။ ကုိယ့္ အမွတ္တံဆိပ္ နဲ႔ ကုိယ္ ဂုဏ္သိကၡာ ရွိရွိ ထုတ္ လုပ္ေရာင္းခ်ေနသူ သာ ရွင္သန္ က်န္ရစ္မွာျဖစ္တယ္။

က်ေနာ္တုိ႔ဆီ က မိရုိးဖလာ လုပ္ငန္းအခ်ဳိ႔ က အခုခ်ိန္ထိ ဆုိင္ခြဲ မရွိ (ပင္ရင္းဆုိင္) ဆုိတဲ့ ဆုိင္းဘုတ္ကုိ အျမတ္ တႏုိး ခ်ိတ္ဆြဲ ေနၾကဆဲျဖစ္တယ္။ ႏုိင္ငံတကာ မွာေတာ့ ကုိယ့္ လုပ္ငန္း ကုိ ကမၻာျဖန္႔ၾကက္ ခ်ိတ္ ဆက္ ႏုိင္ဖုိ႔ႀကိဳးစားေနၾကၿပီ။ 

ကမၻာေက်ာ္ KFC ၾကက္ေၾကာ္ ကုိ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕မွာ တင္ စားသုံး လုိ႔ ရေနၿပီ။ က်ေနာ္တုိ႔ က အခုခ်ိန္ထိ လက္ ညွစ္ ရခုိင္ မုန္႔တီ ဆုိၿပီး ပုံမွန္ ေဖာက္သည္ေတြကုိ သာ ဦးတည္ေရာင္းခ်ေနဆဲျဖစ္တယ္။ အႏုပညာ မွာ လက္ျဖစ္ (hand made) က ေကာင္းေပမယ့္ စီး ပြားေရး ကုန္ထုတ္လုပ္မႈ မွာေတာ့ စံခ်ိန္ မတိမ္းေစာင္းေစဘဲ အေျမာက္အျမား ထုတ္ႏုိင္တာ ေစ်းကြက္ ပုိက်ယ္ျပန္႔ ေစတယ္ မဟုတ္ပါလား။
 
အားကစား ၀တ္စုံေတြ ခ်ဳပ္တဲ့ ကမၻာေက်ာ္ adidas ကုမၸဏီႀကီး က လုပ္အားခေစ်းခ်ဳိ တဲ့ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ႏုိင္ငံ ဘက္ လွည့္ၿပီး ရင္းႏွီးျမွဳပ္ႏွံေနခ်ိန္ မွာ အရပ္ထဲ က စက္ခ်ဳပ္ဆုိင္ က ဦးေလးႀကီး ရဲ႕ဆုိင္ေရွ႕မွာ မူလ (လက္ေဟာင္း) စက္ခ်ဳပ္ ဆုိင္ ဆုိင္ခြဲ မရွိပါ ဆုိတဲ့ ဆုိင္းဘုတ္ က ဆုိင္ေရွ႕မွာ အခန္႔သား ေနရာယူထား တယ္။ 

က်ေနာ္တုိ႔ ဆီက မိရုိးဖလာ လုပ္ငန္းေတြ နည္း ပညာက ေရွ႕ေဆာင္ေနတဲ့ ေခတ္သစ္ ကမၻာႀကီးမွာ ဘယ္လုိ တုိး၀င္ၾက မလဲ။ ၀ုိင္း၀န္း စဥ္းစားၾကေစလုိပါတယ္။



(သန္းႏိုင္ဦးသည္ မႏၲေလးအေျခစိုက္ သတင္းစာ ဆရာတဦး ျဖစ္သည္)


No comments:

Post a Comment