★ ေမး။ ။ ဆရာေတာ္ အရွင္ဘုရား တပည့္ေတာ္ သိခ်င္တာတစ္ခုေလာက္ ေလွ်ာက္တင္ေမးျမ န္းခြင့္ျပဳပါဘု ရား။ ဘုရား အေနကဇာတင္ျ ခင္းကို သိခ်င္လို႔ပါ ဆရာေတာ္ဘုရား။ လူေနအိမ္မွာျပဳလုပ္လို႔ရပါသလား ဘုရား။ အခ်ိန္ရရင္ တပည့္ေတာ္ သိခ်င္ တာေလးကိုေျဖေပးေတာ္မူပါ ဆရာေတာ္ဘုရား။
★ ေျဖ။ ။ ျမတ္ဗုဒၶ ဘုရားျဖစ္ေတာ္မူ ေသာအခါ ပဌမပလႅကၤသတၱာဟ အပရာဇိတ ပလႅင္ေတာ ္တြင္ စံေတာ္ မူလ်က္ -
(၁) အေနကဇာတိသံသာရံအစရွိေသာ ဂါထာေတာ္တုိ႔ကုိ စိတ္ျဖင့္ ဥဒါန္းက်ဳးခဲ့သည ္။
(၂) ပဋိစၥသမုပၸါဒ္ကုိ အႏုလံုပဋိလံု သံုးသပ္ဆင္ျခင္ေတာ္မူခဲ့သည္။
(၃) ယဒါဟေဝအစရွိေသာ သံုးဂါထာကုိ ႏႈတ္ျဖင့္ရြတ္ဆုိခဲ့သည္။
(၄) စတုတၳ ရတနာဃရသတၱာဟ-နတ္ တုိ႔ ဖန္ဆင္းအပ္ေသာ ရတနာ စံအိမ္ေတာ္ေ က်ာင္းတြင္ အဘိဓမၼာ ခုနစ္က်မ ္းကုိ သံုးသပ္ေတာ္မူသည္။ ထုိအခါ ကုိယ္ေတာ္မွ ေရာင္ျခည္ေတာ္ေျ ခာက္သြယ္ ကြန္႔ျမဴးေလ သည္။
(၅) ပဥၥမအဇပါလ သတၱာဟ အဇပါလေညာင္ပင္ရင ္းတြင္ ေယာျဗဟၼေဏာဗာဟိ တပါပ ဓေမၼာအစရွိေသာ ဂါထာေတာ္ကုိဥဒါန္းက်ဳးရင့္ခ ဲ့သည္။
(၆) ဆ႒မ မုဥၨလိႏၵသတၱာဟ မုဥၨလိႏၵအုိင္ မုဥၨလိႏၵာနဂါးမင ္း ပါးပ်ဥ္းမုိးေသာ နဂါးအေခြေပၚတြင္ သုေခါ ဝိပါေကာ တု႒ႆအစရွိေသာ ဂါထာ(၂)ခုကုိ ဥဒါန္းက်ဳးေတာ္မ ူခဲ့သည္။
ထုိကဲ့သုိ႔ ဥဒါန္းက်ဳးဂါထာ (၄) မ်ိဳး၊ သံုးသပ္ ဆင္ျခင္ေသာ တရားေတာ္ (၂) မ်ိဳး တုိ႔ကုိ ဘုရားျဖစ္ေတာ္မူေသာ အခါ ရြတ္ဆုိ သံုးသပ္ ဆင္ျခင္ေတာ္မူျခ င္း ကုိ သတိရၾကည္ညိဳေစျခ င္းအက်ိဳး ငွာ ေရွးဆရာေတာ္မ်ား သည္ ပုဂံေခတ္မွ စၿပီး ဘုရားေစတီေတာ္ ရုပ္ပြားေတာ္ျပဳ လုပ္ၿပီးစ အခါ တုိ႔၌ အထက္ပါ (၆) မ်ိဳးတုိ႔ကုိ ရြတ္ဆုိ ပူေဇာ္ျခင္း၊ လွဴဒါန္းဖြယ္အစုစုတုိ႔ျဖင့္ ပူေဇာ္ျခင္းမ်ား ဗုဒၶပူဇာမဂၤလာကုိ ျပဳလုပ္ၾကသည္။
အေနကဇာတိ သံသာရံ အစရွိေသာ ဥဒါန္းဂါထာ ကုိ အေနကဇာ ဟု အတုိေကာက္သတ္မွတ္ၿပီး အေနကဇာ တင္ျခင္းလုိ႔ သတ္မွတ္ေခၚလာၾကျ ခင္း ျဖစ္သည္။
ျမတ္ဗုဒၶ ပဌမပလႅကၤ သတၱာဟစံေတာ္မူၿပီး၍ ရွစ္ရက္ေျမာက္ေန ႔၌ နတ္ျဗဟၼာအခ်ိဳ႕သည္ ဗုဒၶကား မိမိ၏ ပလႅင္ဌာန ကုိ စြဲလန္းေနေယာင္ပ ါတကား။ ဥပါဒါန္ မကင္းေသး ေယာင္ပါတကား ဟု ယံုမွား သံသယျဖစ္ၾက သျဖင့္ ထုိ ယံုမွားသံသယ ကုိ ပယ္ေဖ်ာက္ျခင္းငွာ ျမတ္ဗုဒၶ သည္ ေကာင္းကင္ထက္ ၌ ေရ မီး အစံု တန္ခုိးျပာဋိဟာ ကုိ ျပေတာ္မူသည္။
ထုိကုိ ရည္ရြယ္၍ ေရွးေခတ္ ကတည္းက အေနကဇာ တင္ပြဲ တုိ႔၌ ေရခ်မ္းအုိး၊ ဆီးမီးခြက္ တုိ႔ကုိ အျပန္ အလွန္ ေရမီး အစံု တန္းစီ း၍ လွဴဒါန္းပူေဇာ္ၾကသည္။
ထုိကဲ့သုိ႔ ျမတ္ဗုဒၶ က တန္ခုိးျပာဋိဟာျ ပေတာ္မူေသာ အခါ နတ္ျဗဟ ၼာတုိ႔သည္ နတ္ပန္းေပါက္ေပါ က္ ႀကဲျဖန္း ပူေဇာ္ျ ခင္း၊ တံခြန္ ကုကၠား၊ မုေလး၊ ပန္းဆုိင္း တုိ႔ျဖင့္ ပူေဇာ္ျခင္း၊ နံ႔သာ အခုိးအလွ်ံ တုိ႔ျ ဖင့္ ပူေဇာ္ျခင္း ၊ နတ္တူရိယာ တုိ႔ကုိ ပူေဇာ္ျခင္း၊ ပဥၥသီခ နတ္သား ၏ ေဗလုဝပ႑ဳ နတ္ေစာင္း ကုိ တီး၍ ပူေဇာ္ျခင္းစေသာ အံ့ဖြယ္ထူးဆန္း ခမ္းနားေသာ ပူေဇာ္ပြဲႀကီး ျပဳလုပ္ၾကကုန္သည ္။
ထုိ နတ္ျဗဟၼာ တုိ႔ ပူေဇာ္ပံုကုိ ရည္ရြယ္၍ အေနကဇာ တင္ရာ၌ ..........
(၁) အေနကဇာတင္ ရဟန္း သံဃာေတာ္ တု ိ႔၏ လက္၌ တံခြန္ကုကၠား တုိ႔ ကုိင္ေဆာင္ပူေဇာ ္ၾကျခင္း။ (၂) ေပါက္ေပါက္ ပန္း တုိ႔ကုိ ႀကဲျဖန္းပူေဇာ္ျ ခင္း။
(၃) ဘုရားေရွ႕ ၌ ပန္းအုိး ပန္းဆုိ င္း ပန္းခုိင္တုိ႔ လွဴဒါန္းျခင္း။
(၄) နံ႔သာထင္း၊ အခုိး နံ႔သာတုိင္ အေမႊးအထံု တုိ႔ျဖင့္ ပူေဇာ္ျခင္း။
(၅) ဆြမ္းခဲဖြယ္ေဘာဇဥ္ တုိ႔ကုိ ရဟန္းသံဃာ တုိ႔၏ ေရွးဦးစြာ ဘုရားဆြမ္းေတာ္ႀ ကီးပြဲ ကပ္လွဴျခင္း တုိ႔ ျပဳ လုပ္ၾကသည္။
အေနကဇာတင္ ရြတ္ဆုိျခင္းႏွင့္ ပတ္သတ္၍ အင္းဝေခတ္ေနာက္ပ ုိင္း တြင္ ........
(၁) အေနကဇာတိ အစရွိေသာ ဥဒါန္းဂါထာ၊
(၂) ပဋိစၥသမုပၸါဒ္ အႏုလံု ပဋိလံုပါဠိေတာ္၊
(၃) ယဒါဟေဝ အစရွိေသာ သံုးဂါထာ၊
(၄) ပ႒ာန္း ဥေဒၵသ ပါဠိ ေတာ္။
အထက္ပါ (၄) မ်ိဳး ကုိသာ အေနကဇာတင္ ပါဠိေတ ာ္ အျဖစ္ သတ္မွတ္ ရြတ္ဆုိၾကသည္ဟု မွတ္သားရ သည္။
အေနကဇာ တင္ျခင္းႏွင့္ ပတ္သတ္ၿပီး ဝိနည္း မဟာဝါ လာရွိသည္ႏွင့္ ဥဒါန္း ပါဠိေတာ္လ ာ ရွိသည္တုိ႔ ကြဲျပားေနၾကသည္ကုိ ေတြ႕ရွိရသည္။
ဝိနည္း မဟာဝါ၌.................
(၁) ပဋိစၥသမုပၸါဒ္ အႏုလံု ပဋိလံု၊ ယဒါဟေဝ ပဌမဂါထာ၊
(၂) ပဋိစၥသမုပၸါဒ္ အႏုလံု ပဋိလံု၊ ယဒါဟေဝ ဒုတိယဂါထာ၊
(၃) ပဋိစၥသမုပၸါဒ္ အႏုလံု ပဋိလံု၊ ယဒါဟေဝ တတိယဂါထာ၊ ......ထုိတြင္ ပဋိစၥသမုပၸါဒ္ အႏုလံု ပဋိလံု သံုးႀကိမ္ အက်ဥ္း ခ်ဳပ္၍ ပဋိစၥသမုပၸါဒ္ အႏုလံု ပဋိလံု တစ္ႀကိမ္သာ ရြတ္ဆုိ ပူေဇာ္ၿပီးေနာက္ ယဒါ ဟေဝ သံုးဂါထာ ကုိ ဆက္ ရြတ္ဆုိ ပူေဇာ ္ၾကသည္။
ဤအစဥ္အလာ ကုိ ေရွးေခတ္မွ စ၍ ယေန႔ အခ်ိန္ထိ ပူေဇာ္ၾကသည္ ကုိ ေတြ႕ရသည္။
တစ္ဖန္ ဥဒါန္း ပါဠိေတာ္၌ လာရွိသည္ကုိ ေဖာ္ျပရလွ်င္....................
(၁) ပဋိစၥသမုပၸါဒ္ အႏုလံု၊ ယဒါဟေဝ ပဌမဂါထာ၊
(၂) ပဋိစၥသမုပၸါဒ္ ပဋိလံု၊ ယဒါဟေဝ ဒုတိယဂါထာ၊
(၃) ပဋိစၥသမုပၸါဒ္ အႏုလံု ပဋိလံု၊ ယဒါဟေဝ တတိယဂါထာ။
ဤနည္း ကုိလည္း အခ်ိဳ႕အသံုးျပဳသည္ ကုိ ေတြ႕ရွိရသည္။ မိမိတုိ႔ ၿမိဳ႕ရြာေက်ာင္းတုိက္ အစဥ္အလာေပၚ မူတည္ ၍ အလ်ဥ္းသင့္ သကဲ့သို႔ ရြတ္ဆုိၾကရပါမည္။
တစ္ခါ အေနကဇာ တင္ပံု အစဥ ္ကုိ တင္ျပေပးရမည္ဆုိလွ်င္.................
(၁) နေမာတႆ သံုးႀကိမ္၊
(၂) အေနကဇာတိ ဂါထာ သံုးေခါက္၊
(၃) ပဋိစၥသမုပၸါဒ္ အႏုလံု ပဋိလံု၊
(၄) ယဒါဟေဝ သံုးဂါထာ၊
(၅) ပ႒ာန္းဥေဒၵသ၊
(၆) ပုဗၺဏွသုတ္ ယံကိဥၥိဝိတၱံ သံုးဂါထာ၊
(၇) မဟာကာရုဏိေကာ ဂါထာမွ စ၍ ပုဗၺဏွသုတ္ အဆံုးထိ ရြတ္ၿပီး ေတအတၳလဒၶါ သုခိတာ ေနာက္ဆံုး ဂါထာ ကုိ သံုးႀကိမ္ရြတ္ ဆု ိၾကသည္။
(၈) အခ်ိဳ႕ အရပ္၌ သေဗၺသတၱာ သေဗၺပါဏာ အစရွိေသာ ေမတၱာပုိ႔ရြတ္ ၍ အခ်ိဳ႕အရပ္ တြင္ ေမတၱာသုတ္ ရြတ္ၾကသည္။
အထက္ပါ အခ်က္ အလက္ တုိ႔ကုိ ေထာက္ဆၾကည့္လွ်င္ အေနကဇာ တင္ျခင္းသ ည္ .......
ဘုရား ရုပ္ပြားေတာ္ အသက္ သြင္းျခင္းဟု လည္းေကာင္း၊
အေနကဇာ မတင္ဘဲ ဘုရား မကုိးကြယ္ရ ဟုလည္းေကာင္း၊
အေနကဇာ တင္ေသာအခါ နေမာတႆ ကုိ အစဆံုး မရြတ္ရ ဟုလ ည္းေကာင္း ေျပာဆုိေနၾကေသာ စ ကား မ်ား သည္ မမွန္ကန္ဟု သိရွိၾကပါကုန္။
မိမိ ကုိးကြယ္ေသာ ဗုဒၶ ရုပ္ပြားေတာ္ ထားရွိသည္႔ ေနရာမွာ အေနကဇာ တင္၍ ရပါသည္။
ထုိ႔ျပင္ ေရႊထီးေတာ္၊ စိန္ဖူးေတာ္၊ မကုိဋ္ေတာ္၊ စလြယ္ေတာ္ စသည္ကုိ အေနကဇာ တင္ျခင္း က ား ျမတ္ဗုဒၶ ၏ အသံုး အေဆာင္ ပရိေဘာဂေစတီ ကုိ အေနကဇာ တင္ျခင္းျ ဖစ္၍ သင့္ျမတ္ပါေပသည္။
အက်ဥ္းခ်ဳပ္ အားျ ဖင့္ အေနကဇာ တင္ျခင္းသ ည္ ျမတ္ဗုဒ ၶ၏ ေက်းဇူးေတာ္၊ တန္ခုိးေတာ္၊ ဂုဏ္ေတာ္မ်ားကုိ ထပ္မံမြန္းတင္ေပးျခင္း ျဖစ္ေပသည္။ အေနကဇာ မတင္ေသာ္လ ည္း မိမိ စိတ္က ျမတ္ဗုဒၶ သက္ေတာ္ ထင္ရွား ရွိသည္ကုိ အာရံုျပဳၿပီး ကုိးကြယ္ပူေဇာ္ ဆည္းကပ္ ၍ ရပါသည္။
အေနကဇာ တင္လွ်င္ လွဴဒါန္းပူေဇာ္ျခင္း ကုသုိလ္ တုိးသည္ႏွင့္ ကုသုိလ္ မတုိးျခင္းသာ ထူးေပမည္။
ဗုဒၶ ရုပ္ပြားေတာ္မ်ား ကုိ ေက်ာင္းကန္ အိမ္မ ်ား တြင္ ထားရွိ ရျခင္းမွာ သက္ေတာ္ထင္ရွား ျမတ္ဗုဒၶ ကုိ အာရံုျပဳ လြယ္ကူရန္ သာ အဓိက အေၾကာင္းရင္း ျဖစ္သည္။
ေစတီေတာ္ မ်ား တည္ထား ကုိးကြယ္ျခင္း သည္ ျမတ္ဗုဒၶ ၏ ဓာတ္ေတာ္၊ ေမြေတာ္၊ တရားေတာ္၊ အသံုး အေဆာင္ စသည္ မ်ားကုိ ျမတ္ဗုဒၶ ကုိယ္စာ း ၾကည္ညိဳ ပူေဇာ္ရန္ ျဖစ္ေပသည္။ (မဟာသုတဒီပနီက်မ္း၊ ပထမ အုပ္တြင္ လာရွ ိေသာ အေနကဇာ တင္ျခင္း အေၾကာင္းမ်ားကုိ နည္းမွီ ၍ ေရးသားတင္ျပလုိက္ ပါသည္)
ဤမွ်ေလာက္တင္ျပေပးလွ်င္ ျပည့္စံုေလာက္ၿပ ီမုိ႔ ဤမွ်ႏွင့္ပင္ ရပ္နားၿပီး စာဖတ္သူမ်ားအား လံု း ဒါန၊ သီလ၊ ဘာဝနာ မ်ားျဖင့္ ေန႔စဥ္ျဖတ္သန္း၍ နိဗၺာန္ ခ်မ္းသာ ကုိ လ်င္ျမန္စြာ ရရွိၾကပါေစေသာ္။
(အရွင္ေကာမလ ဆန္နီေနမင္း)
http://www.nanshaethar.blogspot.com/
No comments:
Post a Comment